Geschiedenis Timberland

Nathan Swartz zit al vanaf de jaren ’50 in de schoenen. Hij koopt de Abington Shoe Company en runt dit bedrijf samen met zijn zonen. In de jaren ’60 gebruiken zij een nieuw soort technologie, de spuitgiettechnologie genaamd, als eerste bedrijf toe op de schoenproductie. Deze technologie smelt de zool en het leren bovenwerk samen. Stikken wordt door deze nieuwe techniek overbodig. Op deze manier wordt de schoen helemaal waterdicht gemaakt. In het begin van de jaren ’70 wordt de merknaam Timberland geïntroduceerd door de familie. Ze verkopen de Timberlands met de garantie dat de schoen helemaal waterdicht is. Niet veel later wordt de naam van de fabriek gewijzigd. Abington Shoe Company gaat verder als The Timberland Company. In de jaren daarop worden er meerdere modellen geïntroduceerd, zoals de bootschoen en een met de hand gestikte schoen. Ook gaan ze in de jaren ’80 een samenwerking aan met City Year Inc., een organisatie die zich inzet voor onderwijs aan kansarme jongeren. In de jaren ’90 is Timberland uitgegroeid tot een fenomeen. Zo brengt het bedrijf ook kleding en accessoires op de markt en steunt het bedrijf meerdere duurzaamheidorganisaties.

Het assortiment wordt alleen maar uitgebreid. Er is naast een mannen- en vrouwencollectie ook een kindercollectie sinds 1997. Vijf jaar achter elkaar wordt het bedrijf uitgeroepen tot één van de beste 100 werkgevers van het jaar 1998 en 2000. Dit mede omdat het bedrijf 40 uur per maand vrijwilligerswerk uitbetaald. Ook in de volgende eeuw wint het bedrijf veel prijzen met betrekking tot duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen.